Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

GWIEZDNY KUPIEC

gwiezdny kupiec 01 gwiezdny kupiec 02

Oto przed Państwem GWIEZDNY KUPIEC - kolejna gra ze znanej i popularnej serii gier fantasy i science fiction. Tym razem ... znajdujem się w XXIV wieku i włączamy się do międzygwiezdnej rywalizacji ekonomicznej. Każda z grających osób spełnia rolę armatora flotylli staktów kosmicznych, który konkuruje z przeciwnikami w celu zwiększenia swoich dochodów. Ogromna liczba możliwych wariantów sytuacji powstających podczas gry wymaga od graczy dużego zaangażowania intelektualnego i koncentracji. (ze wstępu instrukcji gry)

Gwiezdny kupiec pojawił się na naszym rynku około 1985. O dziwo, jak się okazało była to spolszczona wersja gry "Star Trader" opublikowany na łamach czasopisma "Ares" w 1982 roku. Jednak etap jej dokładnego tłumaczenia na język polski, a jeszcze wcześniej premiera innych gier przez dystrybutora "Encore" przyczyniła się do opóźnienia wydanie tej gry.

gwiezdny kupiec 04

Jeśli zwolennicy gier typu Monopol, Fortuna czy Eurobiznes liczyli na to że dostaną podobny produkt i go zakupili (płacąc w tamtych czasach niemałą cenę) to się z deczka mogli rozczarować. Owszem, mamy tutaj możliwość kupna / sprzedaży towarów ale dzieje się to totalnie inaczej niż w monopolowych grach. Przede wszystkim dołączona do gry instrukcja to nie 3-4 kartki małego formatu ale 16 stron formatu A4 (w tym 1/4 zajmuje opowiadanie wprowadzające do gry autorstwa Marka Baranieckiego). Wzrost instrukcji to oczywiście wzrost samych zasad gry, które w tym przypadku są szalenie rozbudowane.

Aby rozpocząć grę trzeba najpierw przeczytać raz bądź dwa razy instrukcję i próbować z grubsza zapamiętać zasady gry. Zapamiętać nie wyuczyć się na pamięć bo to nic nie da. Oczywiście w trakcie gry należy się posiłkować instrukcją przyswajając bardziej reguły rządzące kosmicznymi światami i z czasem wykonywanie poszczególnych etapów gry będzie odbywać się znacznie szybciej.

Zasiadający do gry prócz instrukcji gracze znajdą planszę z układami gwiezdnymi, oraz 400 żetonów, które będą używane w trakcie grania. Same układy gwiezdne jak widać na rysunku, są symbolizowane przez pola w kształcie kół, wokół których znajdują się różne pola pomocnicze.

Oczywiście każdy z graczy prowadzi swój dziennik w którym zapisuje wszelkie zdarzenia dotyczące jego floty podczas trwania gry. Dystrybutor zaleca by dziennik ten skopiować w kilku (kilkunastu) kopiach przed rozpoczęciem gry.

gwiezdny kupiec 03

Gra toczy się aż do zwycięstwa jednego z graczy. Jest podzielona na 8 faz z których każda ma wpływ na przebieg tego co się będzie działo później. Są to: faza licytacji, faza inicjatywy, faza wiadomości, faza hiperskoków, faza transakcji, faza okazji, faza inwestycji, faza kontroli. Po zakończeniu ostatniej fazy jeżeli któryś z graczy spełnia warunki zwycięstwa i to udowodni to gra kończy się. W przeciwnym razie żeton związany z etapami gry przesuwany jest o jedno pole do przodu i fazy rozpoczynają się od nowa.

W trakcie gry jest też miejsce na budowanie nowych statków kosmicznych, na wykonywanie hiperskoków, bitwę w której to możemy przechwycić statek, handel towarami, przemyt, sabotaż, budowanie nowych fabryk i wiele, wiele innych działań tylko wzbogacających tę grę. Grę tę również można rozgrywać według scenariuszy w których działamy na wolną rękę albo należymy do jakiejś korporacji.

gwiezdny kupiec 05

"Gwiezdny kupiec" mimo dość skomplikowanej instrukcji, z chwilą pojawienia się na rynku na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, stał się bardzo popularny. I nawet jak minęło już kilka dekad od premiery to dzisiaj potrafi wciągnąć do gry a jeśli do niej zasiada więcej graczy to wrażenie dobrej zabawy jest juz zagwarantowane.