Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button


OBCY
tekst przygotował Doctor-Who

Transporter pędził w stronę najbliższego z milczących budynków kolonii. (...) Między budynkami walały się smagane wiatrem kamienie i okruchy skał; były za ciężkie, żeby wichura je zabrała. Kawał metalu kołyszący się na nierównym podłożu tłukł beznamiętnie w pobliską ścianę. Bu¬rza tłumiła echo uderzeń. Nieco dalej migotało nierówno kilka neonów.
W słuchawkach żołnierzy zabrzmiał szorstki rozkaz Gormana:
- Pierwsza drużyna na linię. Hicks, ustaw swoich ludzi w kordon między bramą a transporterem. Uważajcie na tyły. Vasquez, na stanowisko. Wykonać.

                                                                                          Alan Dean Foster, Obcy – decydujące starcie (fragment)

Kiedy w 1979 roku Ridley Scott nakręcił "Obcego" być może nie spodziewał się, że jego dzieło na stałe zapisze się w kanonie gatunku science-fiction i rozpocznie całą serię filmów, komiksów oraz gier o starciach ludzi ze śmiertelnie niebezpiecznymi obcymi formami życia.


obcy 01 pudelko


W roku 1986 powstała druga część cyklu "Obcy – decydujące starcie" w reżyserii Jamesa Camerona i to na motywach jej fabuły wydawnictwo Gambit oparło wydaną w 1988 polską taktyczną planszówkę Obcy. Gra została opracowana przez Artura Górskiego-Motyla, a za oprawę graficzną odpowiedzialny był Jerzy Kurczak.


obcy 02 postacie


Gra przeznaczona jest dla od 2 do 7 graczy, przy czym jeden z nich przyjmuje rolę Królowej Obcych i kieruje jej siłami, pozostali zaś sterują członkami oddziału United States Colonial Marines, którego celem jest zniszczenie Obcych. W skład ekspedycji wchodzi sześcioro znanych z ekranu postaci – pięcioro ludzi (Gorman, Hicks, Hudson, Ripley i Vasquez) oraz android Bishop, przy czym każda z nich posiada własną kartę charakterystyki z unikalnymi cechami (wpływającymi na siłę, wytrzymałość i umiejętności bojowe). Każda postać dysponuje sześcioma punktami akcji, które zużywa się na poruszanie, podnoszenie i używanie przedmiotów oraz strzelanie.

 

obcy 03 plansza obcy 04 plansza

 

Chcąc osiągnąć cel swej misji, wyprawa musi wykonywać określone zadania, za które otrzymuje punkty umożliwiające zabicie Królowej Obcych. Aby zdobyć punkt, należy pobrać dyskietkę z magazynu i odczytać ją w komputerze, a potem oczywiście pozostaje jeszcze – bagatela – wykonanie zadania. Brzmi banalnie prosto, nieprawdaż? Jednakże tutaj nawet wyprawa w celu zreperowania uszkodzonej radiostacji może przemienić się w śmiertelną walkę o przetrwanie. Gracz wcielający się w Królową Obcych stara się bowiem za wszelką cenę uniemożliwić stronie ludzkiej wykonanie zadań, posyłając do boju swoje "dzieci". Czas działa na niekorzyść ludzi, gdyż – dopóki żyje Królowa – z każdą turą wylęgają się nowe pokolenia potworów.

 

obcy 06 zetony instrukcja

Aby ułatwić sobie poruszanie, marines mogą co prawda wykorzystać opancerzony transporter APC, wymaga on jednak dostarczania paliwa i nie może poruszać się w ciasnych śluzach. Prędzej czy później trzeba opuścić bezpieczne schronienie i stawić czoła niebezpieczeństwu, zmierzyć się z Obcymi… Tutaj wielkie brawa należą się twórcom gry za klimat, który wciąga niczym w filmowym pierwowzorze – od pierwszych wędrówek po pustej jeszcze bazie, aż do późniejszych etapów gry, gdy poczucie zagrożenia z każdą turą rośnie, a siły Obcych przeważają.

W tej sytuacji – jak czytamy w instrukcji – tylko ścisła współpraca graczy kierujących uczestnikami ekspedycji może zapewnić powodzenie misji. Warto o tym pamiętać, jeśli niezbędne okaże się poświęcenie którejś postaci dla ratowania pozostałych członków drużyny. Nie stanowi to wielkiego problemu, gdy gra się tylko w dwójkę. Rozgrywka nabiera jednak prawdziwych rumieńców, kiedy każdy z graczy ma na planszy swojego własnego "podopiecznego" – wówczas chętnych do bohaterskiej śmierci za kolegów zaczyna brakować. Także nieprzemyślany ruch jednego gracza może również całkowicie pogrzebać szanse zespołu, gdy np. użyty w złym miejscu ładunek wybuchowy spowoduje zawalenie korytarza i odcięcie jedynej drogi ucieczki.

obcy 05 tabela wynikow

Opanowanie reguł rządzących walką wymaga co prawda nieco zachodu, przy czym wielce pomocna okazuje się załączona do gry tabela wyników; po kilku starciach jednak przeliczanie punktów nie sprawia żadnych problemów.

Śmierć wszystkich uczestników misji oznacza zwycięstwo Królowej Obcych. Gra kończy się natomiast zwycięstwem ludzi, jeżeli Królowa Obcych zostaje zabita i przynajmniej jednemu członkowi ekspedycji udaje się dotrzeć żywemu na statek stojący na lądowisku przed wejściem do bazy. Gracz kierujący Obcymi może wciąż jeszcze doprowadzić do remisu mimo śmierci Królowej – wystarczy, że wszyscy członkowie wyprawy zginą podczas wycofywania się na lądowisko. To sprawia, że siły starcia są wyważone i do ostatniej minuty gry jej wynik pozostaje niepewny.

Czy pomimo upływu lat gra Obcy dobrze się zestarzała i wciąż potrafi sprawiać frajdę? Moim zdaniem tak. Choć pod względem graficznym może i nie dorównuje dzisiejszym licencjonowanym produktom, posiada za to unikalny klimat, który rekompensuje wszelkie niedociągnięcia. O jej popularności może chociażby zaświadczyć fakt, że doczekała się nieoficjalnego, stworzonego przez fanów "dodatku", który wprowadza trzecią stronę konfliktu – Predatora. Warto zatem zagrać. Tylko pamiętajcie – w kosmosie nikt nie usłyszy waszego krzyku...