Bajtek

Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

 

BAJTEK


Do przygotowania tego materiału natchnęła mnie w ułamku praca magisterska zatytułowana "Czasopisma informatyczne Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej" Pana Adama Ołtuska.

Bajtek - czasopisma

"BAJT"  - to 8 bitów, podstawowych jednostek informacji. "BAJTEK" - to popularne pismo, poświęcone temu wszystkiemu, co z przekształcaniem informacji się wiąże. (ze wstępu Bajtka)

Bajtek - nr 1 z 1985 roku Bajtek - nr 1 z 1986 roku

Bajtek, który miał podtytuł  "Z mikrokomputerem na ty" to było jedno z pierwszych czasopism poświęconych tematyce komputerowej. W 1985 roku zaczął pojawiać się jako czarno-biały dodatek do "Sztandaru Młodych". Bajtek w małym formacie i w druku czarno-białym pojawił się tylko w czterech numerach, natomiast po 1986 roku przeszedł pod kierownictwo Młodzieżowej Agencji Wydawniczej i zaczął być drukowany w większym formacie i kolorze.

Bajtek - rysunek Andrzeja Podulki

Pismo to, które wprowadzało nieobeznanych w świat mikrokomputerów posiadało różnorodną tematykę. Były grafiki komputerowe, rysunki humorystyczne, które rysował dla stały rysownik redakcji - Andrzej Podulka. Oprócz tego można było znaleźć schematy różnych urządzeń oraz to co cieszyło wszystkich mapy do przeróżnych gier komputerowych, zamieszczane w środku czasopisma a także krótki opis kilku różnych tematycznie gier. Warto również wspomnieć o listingach programów wykonujących różne czynności i gotowych do przepisania przez czytelników na ich mikrokomputer.

Bajtek to było pismo skierowane do początkujących użytkowników mikrokomputerów bądź do tych co mieli nimi się wkrótce stać. Większość czytelników Bajtka to byli uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych posiadających własne komputery, którzy pomału stawiali swoje pierwsze kroki w programowaniu.

Bajtek - język Logo Bajtek - opis gier

Warto też wspomnieć o tym co znajdowało się w tym czasopiśmie. Redaktorzy raczej starali się by schemat i występowanie różnych działów nie zmieniało się raczej. Czasopismo otwierał dział "Gra o jutro" czyli wywiady z osobami, dla których informatyka i mikrokomputery wpłynęły znacząco w życiu.
"Programować każdy może" to propozycja skierowana do programistów w których pojawiały się nauki programowania np w Logo, Pascalu, Fortranie itd.
"Co jest grane" to chyba dział cieszący się największa popularnością wśród najmłodszych czytelników Bajtka. Rozpoczynał się on od środka strony prezentując na dzień dobry mapę jakiejś gry. Na kolejnych 2-3 stronach pojawiały się opisy gier a redakcja nawet zaproponowała czytelnikom typowanie swoich ulubionych gier i tak powstała "lista przebojów gier".
Pojawiły się także notowania z giełd komputerowych i każdy zainteresowany mógł zorientować się w jakiej cenie można nabyć było mikrokomputer, a nie były to tanie rzeczy. Dla najmłodszych zaś pojawił się dział "Dla przedszkolaków", gdzie na końcu każdego zeszytu autor starał się wyjaśnić młodym odbiorcom na prostych przykładach tajniki programowania.
"Sprzężenie zwrotne" czyli listy od czytelników. Na ich uwagi oraz problemy odpowiadał Marcin Waligórski, ówczesny student informatyki Uniwersytetu Warszawskiego (później od 1989 roku zmieniony przez Dominika Falkowskiego, studenta z Politechniki Warszawskiej).
"Indywidualny Bank danych" oraz "Klan nietypowych" to były propozycje od czytelników, którzy sugerowali wymianę doświadczeniami w zakresie rzadkich mikrokomputerów lub wymianę programów między innymi posiadaczami komputera danego typu.
"Klan Spectrum", "Klan Atari", "Klan Commodore", "Klan IBM" to kolejna propozycja redakcji skierowana do użytkowników komputerów w których omawiano modele komputerów, pojawiały się programy z listingami, porady dotyczące rozszerzenia sprzętu.

Bajtek - wydanie specjalne

Warto wspomnieć też o wydaniach dodatkowych czyli specjalnych zeszytach pod marką Bajtka. Pierwszy zeszyt był poświęcony wyłącznie grom i zawierał kilkanaście mapek ze światów gier. Później zaś wyszły wydania poświęcone różnych modelom komputerów. Dwa z nich były poświęcone Atari a jeden zeszyt poświęcony Commodore bowie z ankiet przeprowadzanych przez redakcję wynikało iż te dwa komputery cieszyły się największa popularnością. Ostatni zeszyt nosił nazwę "Bajtek - tylko dla początkujących"

Bajtek - Pan Kleks w kosmosie

Po sukcesach serialu "Niewolnica Isaura" nastąpił bum na nadawanie imion głównych bohaterów swoim narodzonym dzieciom, nie inaczej było też z "Bajtkiem". Jak czytamy we wstępie do pierwszego numeru z 1986 roku "Odebraliśmy już kilka telefonów z pytaniami: Czy można nadać dziecku imię Bajtek? Redakcja nie ma nic przeciwko temu! Postanowiliśmy nawet posiadaczom tego imienia zafundować prenumeratę naszego dodatku. Minister, Członek Rady Ministrów ds. Młodzieży, Aleksander Kwaśniewski, obiecał nawet pierwszemu Bajtkowi ufundować jako wyprawkę porządny komputer osobisty. Czekamy na zgłoszenia uwiarygodnione zaświadczeniem z urzędu sanu cywilnego". Ciekawi mnie czy udało się komuś wyciągnąć od przyszłego prezydenta Polski komputer osobisty i ile tych "Bajtków" jest w naszym kraju? Ja przynajmniej słyszałem o jednym. Prócz nazwy czasopisma imię Bajtek pojawia się w ... filmie "Pan Kleks w kosmosie". Jest to komputer - nauczyciel grupki uczniów, w szkole w przyszłości. Pamiętacie tą piosenkę? "Bo nic co ludzkie nie jest mu obce. Bajtku dopomóż! Jesteśmy w kropce". Imię "Bajtek" dla tego komputera-nauczyciela zostało wyłonione z konkursu. To kolejny przykład jaką popularnością cieszyło się czasopismo "Bajtek" i jaki wpły miało na dzieci i na dorosłych.

Ostatni numer Bajtka wyszedł w 1996 roku.

W 1987 roku zespół Bajtka został uhonorowany przez prezesa RSW "Prasa Książka Ruch" Nagrodą I Stopnia za popularyzację informatyki wśród dzieci i młodzieży.