GWIEZDNY KUPIEC
Oto przed Państwem GWIEZDNY KUPIEC - kolejna gra ze znanej i popularnej serii gier fantasy i science fiction. Tym razem ... znajdujem się w XXIV wieku i włączamy się do międzygwiezdnej rywalizacji ekonomicznej. Każda z grających osób spełnia rolę armatora flotylli staktów kosmicznych, który konkuruje z przeciwnikami w celu zwiększenia swoich dochodów. Ogromna liczba możliwych wariantów sytuacji powstających podczas gry wymaga od graczy dużego zaangażowania intelektualnego i koncentracji. (ze wstępu instrukcji gry)
Gwiezdny kupiec pojawił się na naszym rynku około 1985. O dziwo, jak się okazało była to spolszczona wersja gry "Star Trader" opublikowany na łamach czasopisma "Ares" w 1982 roku. Jednak etap jej dokładnego tłumaczenia na język polski, a jeszcze wcześniej premiera innych gier przez dystrybutora "Encore" przyczyniła się do opóźnienia wydanie tej gry.
Jeśli zwolennicy gier typu Monopol, Fortuna czy Eurobiznes liczyli na to że dostaną podobny produkt i go zakupili (płacąc w tamtych czasach niemałą cenę) to się z deczka mogli rozczarować. Owszem, mamy tutaj możliwość kupna / sprzedaży towarów ale dzieje się to totalnie inaczej niż w monopolowych grach. Przede wszystkim dołączona do gry instrukcja to nie 3-4 kartki małego formatu ale 16 stron formatu A4 (w tym 1/4 zajmuje opowiadanie wprowadzające do gry autorstwa Marka Baranieckiego). Wzrost instrukcji to oczywiście wzrost samych zasad gry, które w tym przypadku są szalenie rozbudowane.
Aby rozpocząć grę trzeba najpierw przeczytać raz bądź dwa razy instrukcję i próbować z grubsza zapamiętać zasady gry. Zapamiętać nie wyuczyć się na pamięć bo to nic nie da. Oczywiście w trakcie gry należy się posiłkować instrukcją przyswajając bardziej reguły rządzące kosmicznymi światami i z czasem wykonywanie poszczególnych etapów gry będzie odbywać się znacznie szybciej.
Zasiadający do gry prócz instrukcji gracze znajdą planszę z układami gwiezdnymi, oraz 400 żetonów, które będą używane w trakcie grania. Same układy gwiezdne jak widać na rysunku, są symbolizowane przez pola w kształcie kół, wokół których znajdują się różne pola pomocnicze.
Oczywiście każdy z graczy prowadzi swój dziennik w którym zapisuje wszelkie zdarzenia dotyczące jego floty podczas trwania gry. Dystrybutor zaleca by dziennik ten skopiować w kilku (kilkunastu) kopiach przed rozpoczęciem gry.
Gra toczy się aż do zwycięstwa jednego z graczy. Jest podzielona na 8 faz z których każda ma wpływ na przebieg tego co się będzie działo później. Są to: faza licytacji, faza inicjatywy, faza wiadomości, faza hiperskoków, faza transakcji, faza okazji, faza inwestycji, faza kontroli. Po zakończeniu ostatniej fazy jeżeli któryś z graczy spełnia warunki zwycięstwa i to udowodni to gra kończy się. W przeciwnym razie żeton związany z etapami gry przesuwany jest o jedno pole do przodu i fazy rozpoczynają się od nowa.
W trakcie gry jest też miejsce na budowanie nowych statków kosmicznych, na wykonywanie hiperskoków, bitwę w której to możemy przechwycić statek, handel towarami, przemyt, sabotaż, budowanie nowych fabryk i wiele, wiele innych działań tylko wzbogacających tę grę. Grę tę również można rozgrywać według scenariuszy w których działamy na wolną rękę albo należymy do jakiejś korporacji.
"Gwiezdny kupiec" mimo dość skomplikowanej instrukcji, z chwilą pojawienia się na rynku na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, stał się bardzo popularny. I nawet jak minęło już kilka dekad od premiery to dzisiaj potrafi wciągnąć do gry a jeśli do niej zasiada więcej graczy to wrażenie dobrej zabawy jest juz zagwarantowane.