Klasa 2 - język polski

Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button


JĘZYK POLSKI

jezyk polski 01

Ja jestem książka,
Twój przyjaciel szczery.
Na moich kartach
rysunki, litery.
Na tych rysunkach
ptaki, pola, rzeki,
kwiaty przed domem
i księżyc daleki.
Ja jestem książka,
Twój przyjaciel mądry.
Ja cię poprowadzę
przez morza i lądy.
Wędruje z Tobą
w świat znad brzegu Wisły.
Uczę Cię kochać
Polskę, dom ojczysty.

jezyk polski 02 jezyk polski 03

Powyższy wiersz Tadeusza Kubiaka "Ja jestem książka" otwiera podręcznik "Nasz dom ojczysty" przeznaczony do nauki języka polskiego dla klas drugich. Podręcznik ten przygotowany przez S. Aleksandrzaka, M. Bobera oraz H. Zegadło z ilustracjami Zbigniewa Rychlickiego, z którym spotykaliśmy się także w małych książeczkach z serii "Poczytaj mi mamo".

jezyk polski 04 jezyk polski 05

Podręcznik ten to nie tylko wiersze znanych poetów jak Wandy Chotomskiej, Władysława Broniewskiego, Tadeusza Kubiaka ale także krótkie opowiadania z życia codziennego przedstawiające nasze radości, zmartwienia, opisujące różne pory roku. Poza czytankami są także krótkie ćwiczenia bazujące na przeczytanym tekście oraz gramatyka czyli budowa i tworzenie zdania.

jezyk polski 06

Uzupełnieniem do podręcznika były rzecz jasna wypisy czyli kolejny podręcznik w którym znajdowały się wyłącznie czytanki oraz ewentualnie zagadki bądź rebusy. Książka ta nazywała się "Rośniemy razem" i była autorstwa Wiery Badalskiej.

jezyk polski 07 jezyk polski 08

To Ojczyzna nasza,
jak ją kochać - wiemy ...

Rośnie Polska dla nas,
my dla Niej rośniemy.

Tym patriotycznym wierszem - wita nas autorka książki - Wiera Badalska.

jezyk polski 09

jezyk polski 10 jezyk polski 11

 

Całość podręczników związanych z językiem polskim w drugiej klasie zamyka tzw. "zeszyt ćwiczeń". Podręcznik "Piszę i opowiadam" autorstwa Witolda Gawdzika, nauczyciela i autora podręczników szkolnych oraz książek o gramatyce i ortografii (w niektórych z nich używał śmiesznego pseudonimu 'Profesor Przecinek'). W ćwiczeniach tych autor kładł nacisk na naukę budowy zdań. Mieliśmy tam obrazki i pomocne wyrazy z których trzeba było zbudować prawidłowe zdania.